Αναστάσιος Νικόγιαννης, Regional Area Manager, Eutelsat
«Στόχος μας είναι να φτάσουμε τα 100 Mbit μέχρι το 2020»
Πρόσφατα, συναντήσαμε τον Αναστάσιο Νικόγιαννη, Regional Area Manager του Eutelsat, ο οποίος μας παραχώρησε συνέντευξη για τη συμβολή του Eutelsat στις σύγχρονες τηλεπικοινωνίες, τις νέες multiscreen υπηρεσίες, αλλά και τον νέο δορυφόρο που έρχεται!
Καταρχήν, θα θέλαμε να μας πείτε λίγα λόγια για τη πορεία σας και την εξέλιξη της σχέσης σας με τη δορυφορική τεχνολογία.
Η σχέση μου με τα δορυφορικά, άρχισε το 2003, όπου ξεκίνησα να εργάζομαι σε έναν άλλο δορυφορικό οργανισμό, σαν πωλητής χωρητικότητας για την ανατολική Ευρώπη, σε μία αγορά που τότε ήταν άγνωστη, άρα έπρεπε να δημιουργήσουμε από το μηδέν, έναν brand name για την εταιρία, αλλά και συνέργειες ή συνεργασίες σε αυτή την άγνωστη αγορά. Μετά από 13 χρόνια εμπειρίας και σαν μέλος πλέον του Eutelsat Group, έχω περάσει σε αυτό που λέγεται Broadband.
Η σχέση μου με τον Eutelsat, ξεκίνησε το 2009, όπου πέρασα σε ένα μεγάλο project που αγάπησα από την αρχή και το αγκάλιασα με όση φροντίδα μπορούσα, γιατί αποτελούσε κάτι πρωτοποριακό. Το εν λόγω project αποτελούσε μία νέα γενιά δορυφόρων αλλά και υπηρεσιών, που εμένα μου κέντρισε άμεσα το ενδιαφέρον.
Ο Eutelsat είχε ήδη αποφασίσει να πάει στην εκτόξευση ενός High-Throughput Satellite (HTS), που ήταν 100% broadband. Η μεγάλη διαφορά βρισκόταν στον τρόπο κατασκευής, στις τεχνικές προδιαγραφές, αλλά και στη διαχείρισή του επιγείως. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, να μπορέσουμε να παρέχουμε υψηλού bandwidth υπηρεσίες, με μεγαλύτερο συνολικό throughput στον δορυφόρο. Να φανταστείτε ότι ένας δορυφόρος Ka-Sat ισοδυναμεί με την χωρητικότητα 25-27 άλλων παραδοσιακών δορυφόρων του Eutelsat, όταν όλος ο στόλος είναι 38. Αυτό δημιουργεί μεγάλη οικονομία κλίμακας, περισσότερο bandwidth για τον πελάτη, αλλά και καλύτερη τιμή ανά Mbit. Άρα μπαίναμε σε μία νέα εποχή Δορυφορικών υπηρεσιών Internet, δημιουργήσαμε από το μηδέν μία νέα υπηρεσία που ως τότε δεν υπήρχε και προσωπικά πιστεύω ότι καταφέραμε να αλλάξουμε το perception των χρηστών γι’ αυτό που λέγεται δορυφόρος. Δεν ήταν ένα εύκολο εγχείρημα, απαιτούσε πολύ δουλειά και δημιουργία εμπιστοσύνης με τους συνεργάτες μας και πιστεύω ότι σήμερα μετά από 5 χρόνια, τα έχουμε καταφέρει, καθώς έχουμε κερδίσει την εμπιστοσύνη των μεγαλύτερων Telecom Operators πανευρωπαϊκά.
Σε όλο αυτό το εγχείρημα δεν είμασταν μόνοι μας, καθώς είχαμε επιλέξει την πλατφόρμα της ViaSat, η οποία ήδη από το 2009, εξυπηρετούσε την αγορά των ΗΠΑ, έχοντας τότε 500.000 χρήστες, ενώ πλέον έχει πάνω από 1 εκατομμύριο εγκατεστημένα τερματικά.
Ο δικός μου ο ρόλος, ήταν στη δημιουργία συνεργασιών στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, κυρίως με Telecom Operators, που θα μπορούσαν να αγκαλιάσουν το προϊόν και να το ενσωματώσουν στις υπηρεσίες τους, αποτελώντας μία ολοκληρωμένη λύση για να παρέχουν ευρυζωνικές υπηρεσίες σε έναν καταναλωτή, οπουδήποτε κι αν βρίσκεται.
Ποιος είναι ο ρόλος του Eutelsat σχετικά με το Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης;
Υπάρχει ένα Εθνικό Σχέδιο ευρυζωνικής πρόσβασης, το οποίο αποβλέπει στην ανάπτυξη ευρυζωνικών υπηρεσιών και δικτύων και έχει δύο στόχους: Ο πρώτος είναι τα 30 Mbit μέχρι το 2020 για όλο τον πληθυσμό και ο δεύτερος στόχος προβλέπει πάνω από 100 Mbit για το 50 % του πληθυσμού. Το δικό μας επίτευγμα είναι ότι από 1/1/17 θα μπορούμε να πιάνουμε τον πρώτο στόχο – πριν το 2020 – και να δίνουμε υπηρεσίες μέχρι 30 Mbit παντού, άρα 100% πληθυσμιακή κάλυψη με 30 Mbit. Αυτό είναι κάτι που αλλάζει τα δεδομένα, δίνει μία σημαντική βοήθεια στους παρόχους, στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά, καθώς ο στόχος των 30 Mbit αφορά όλη την Ευρώπη μέχρι το 2020, άρα είναι στόχος πανευρωπαϊκός. Εμείς ήδη πιάνουμε αυτόν το στόχο σήμερα και χωρίς την ανάγκη επέκτασης δικτύων ή κάποιων νέων επενδύσεων, με χρήση του υπάρχοντος δορυφόρου και επίγειας υποδομής.
Επιπρόσθετα – επειδή ο Eutelsat πάντα κοιτάζει μακροπρόθεσμα – βλέπουμε έναν νέο δορυφόρο, με πιθανότερη διαθεσιμότητα το 2019-20, καθώς είμαστε στο τέλος του σχεδιασμού και ο στόχος μαζί με την Viasat, είναι η παροχή ευρυζωνικών υπηρεσιών έως 100 Mbit. Σχετικά με την Viasat, να αναφέρω ότι είναι ο πάροχος όλης της επίγειας υποδομής και των τερματικών. Τόσο η δικιά της επιδίωξη, όσο και ο δικός μας στόχος είναι να φτάσουμε τα 100 Mbit μέχρι το 2020, προκειμένου να είμαστε in line με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άρα θεωρούμε ότι πιάνουμε άμεσα τον στόχο των 30 Mbit, αλλά και μακροπρόθεσμα θα είμαστε και πάλι in line με την ευρωπαϊκή ντιρεκτίβα για τα 100 Mbit.
Τα 100 Mbit που αναφέρετε, απευθύνονται μόνο στον τελικό χρήση ή και σε παρόχους;
Τα 100 Mbit αφορούν τον τελικό καταναλωτή, ωστόσο οι υπηρεσίες μας πάνε ένα βήμα παρακάτω και μπορούμε να προσφέρουμε και backhauling σε παρόχους, άρα εκτός από την μία κεραία που μπορούμε να εγκαταστήσουμε σε ένα σπίτι, μπορούμε να δώσουμε στον πάροχο – πχ σε μια κοινότητα – ακόμη και με τη δική του υποδομή, να πάρει δορυφορική χωρητικότητα και να την δώσει στον τελικό χρήστη.
Ήδη έχουμε καλύψει μικρές κοινότητες με ευρωπαϊκά κονδύλια – κυρίως στη Γερμανία – με μια τέτοια λύση. Αυτή τη στιγμή κάνουμε cascading παραπάνω από ένα δορυφορικό modem για να μπορούμε να πετύχουμε μεγαλύτερες ταχύτητες και ο εκάστοτε operator αποφασίζει πώς θα τοπαρέχει στον τελικό χρήστη, πχ ενσύρματα, ασύρματα ή με άλλο τρόπο.
Στην Ελλάδα πώς θα διατίθενται αυτές οι υπηρεσίες;
Αυτή τη στιγμή οι συνεργάτες μας στην Ελλάδα, είναι ο OTE, η Forthnet και η Datafast. Θα ήθελα να αναφέρω ότι είναι μεγάλη μας τιμή που δύο μεγάλοι πάροχοι όπως ο OTE και η Forthnet, μας εμπιστεύτηκαν και πραγματικά αγκάλιασαν τις υπηρεσίες, και σήμερα αποτελούν μέρος της δικής τους προσφοράς προς το καταναλωτικό κοινό.
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ποια είναι η διαθεσιμότητα σε bandwidth;
Αυτή τη στιγμή, η διαθεσιμότητα είναι έως 22 Mbit download και έως 6 Mbit Upload. Από 1/1/17 θα υπάρχει η δυνατότητα για τα 30 Mbit με νέο modem που θα προσφέρει επιπλέον λειτουργίες Wi-Fi και VoIP, με στόχο για νέο δορυφόρο και υπηρεσίες έως 100 Mbit μέχρι το 2020.
Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες, όπου το Satellite Triple Play δουλεύει και δουλεύει πολύ καλά, λόγω της γνώσης του αντικειμένου από τη Forthnet και το ΟΤΕ, ενώ η μορφολογία της χώρας βοηθάει την εξάπλωση των συγκεκριμένων υπηρεσιών.
Τι σημαίνει Καθολική Υπηρεσία και ποιος ο ρόλος του Eutelsat;
Η Καθολική Υπηρεσία είναι η υποχρέωση του Telecom Operator, να παρέχει τηλεφωνία οπουδήποτε βρίσκεται ο χρήστης. Από κει και πέρα υπάρχουν κι άλλα στοιχεία, όπως πχ τηλεφωνικοί κατάλογοι ή καρτοτηλέφωνα κτλ, στα οποία εμείς δεν εμπλεκόμαστε. Άρα αυτό που έχει νόημα, είναι ότι η Καθολική Υπηρεσία καλύπτει μια ανάγκη και δημιουργεί ένα potential market για επιπλέον υπηρεσίες, καθώς μπαίνει σε περιοχές στις οποίες δεν είχε κανείς πρόσβαση, συνεπώς μπορεί πολύ εύκολα να καταλάβει ποια είναι η ανάγκη της συγκεκριμένης περιοχής. Παλαιότερα, υπήρξαν περιπτώσεις όπου ο εκάστοτε operator έκανε επένδυση σε κατασκευή δικτύου και στο τέλος είχε ελάχιστους χρήστες και συνεπώς το μοντέλο ήταν ζημιογόνο για όλους. Άρα αυτό που λέμε είναι απλό: Πάμε και καλύπτουμε έναν έναν τους χρήστες και εάν η ζήτηση δημιουργεί μία κρίσιμη μάζα, ο operator προσφέρει επιπλέον υπηρεσίες.
Πριν από μερικές εβδομάδες, η Forthnet κέρδισε στην Ελλάδα – με την χρήση δορυφορικών υπηρεσιών – την καθολική υπηρεσία. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Eutelsat βοηθάει έναν provider να κερδίσει την καθολική υπηρεσία στην Ευρώπη, καθώς υπήρχαν κι άλλες περιπτώσεις όπου μαζί με τον τοπικό πάροχο, κερδίσαμε την καθολική υπηρεσία. Ο λόγος είναι απλός: Όταν κάνεις αίτηση για μία τέτοια υπηρεσία, ο τοπικός ρυθμιστής ζητάει 100% κάλυψη. Άρα, ο operator ή μπαίνει στη λογική της κατασκευής οπτικών ινών παντού για επίγειες υπηρεσίες ή ακολουθεί το μοντέλο των δορυφορικών υπηρεσιών. Πριν από μερικά χρόνια, για να πάρει η Swisscom την καθολική υπηρεσία στην Ελβετία, το 95% των υπηρεσιών προς τους τελικούς χρήστες, παρέχονταν μέσω δορυφόρου. Για την Ελλάδα, η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για τους χρήστες, άρα από 1/1/17 που θα ξεκινήσει η καθολική υπηρεσία, θα έχουμε περισσότερα στοιχεία και θα μπορώ να σας δώσω περισσότερα στατιστικά για τους χρήστες. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα είναι ότι με την εγκατάσταση ενός Δορυφορικού τερματικού δημιουργείται η δυνατότητα για μια μελλοντική αναβάθμιση υπηρεσιών, καθώς ο χρήστης μπορεί εκ των υστέρων να προσθέσει – εκτός από τη φωνή – internet και τηλεόραση, χωρίς να αλλάξει κάτι στην εγκατάστασή του. Άρα, πιστεύουμε ότι ειδικά για την καθολική υπηρεσία και λόγω του κοστολογικού μοντέλου που παρουσιάσαμε, ταίριαξε πάρα πολύ καλά με την ελληνική πραγματικότητα και τις ανάγκες που έχει η επαρχία σήμερα.
Πώς συμβάλλει ο Eutelsat στο λεγόμενο Mobile Backhauling;
Βλέπουμε πανευρωπαϊκά ότι η χρήση της χωρητικότητας από τους κινητούς έχει αυξηθεί σημαντικά, που σημαίνει ότι υπάρχει η ανάγκη για την αναβαθμίσει των υποδομών της. Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, ενώ ακόμη και αν γίνεται, έχει ένα αρκετά μεγάλο κόστος. Οι δορυφόροι υπήρξαν πάντα αρωγοί χωρητικότητας στη κινητή, λόγω της αυξημένης χρήσης, ενώ έχουμε πολύ συγκεκριμένα παραδείγματα σήμερα στην Ευρώπη, όπως στην Αγγλία, στη Ρουμανία, στην Ελλάδα και άλλες χώρες, όπου οι χωρητικότητες έχουν φτάσει στο μέγιστο όριο. Εκεί ακριβώς συμβάλλουμε εμείς, είτε αφορά ευκαιριακή χρήση πχ λόγω αυξημένης ζήτησης σε συγκεκριμένες περιόδους για offloading, είτε μόνιμη χρήση για επέκταση δικτύου σε περιοχές όπου δεν υπάρχει επίγειο δίκτυο. Πιστεύω ότι πρόκειται για κάτι που θα απασχολήσει περισσότερο τους δορυφορικούς οργανισμούς τους επόμενους μήνες και χρόνια.
Επίσης, αυτό που έχουμε δει και αλλάζει τα δεδομένα στη χρήση του bandwidth, είναι ότι το upload traffic είναι σχεδόν ισοδύναμο με το download traffic, ειδικά από τα κινητά, καθώς τα social media καταναλώνουν πλέον αρκετά από το upload traffic του operator.
Ένα ακόμη πλεονέκτημα του backhauling, είναι ότι ένας operator μπορεί πχ να πάρει 100 Mbit και να τα διαθέτει σε διάφορες χώρες ανάλογα την ζήτηση, κάτι που δημιουργεί μεγάλη οικονομία κλίμακας.
Ποιες ανάγκες αφουγκράστηκε ο Eutelsat και δημιούργησε υπηρεσίες multiscreen;
Οι έρευνες αγοράς που έχει πραγματοποιήσει ο Eutelsat, έδειξαν ότι οι καταναλωτές παρακολουθούν όλο και περισσότερο περιεχόμενο όχι σε τηλεόραση αλλά και σε διαφορετικές οθόνες, όπως ένα tablet, ένα κινητό ή ένα laptop. Έτσι, προσπαθήσαμε να βρούμε εργαλεία που θα μας βοηθήσουν να παρέχουμε στους χρήστες το περιεχόμενο που κάνουμε broadcast από τον δορυφόρο, όχι μόνο στη τηλεόραση και στο STB, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη συσκευή είναι διαθέσιμη στο σπίτι.
Αυτό πλέον είναι εφικτό και υπάρχει εμπορικό application στη Ρωσία με την Tricolor TV, η οποία ήταν η πρώτη που αγκάλιασε το προϊόν. Φυσικά, μιλάμε για μια πολύ μεγάλη αγορά κι έναν πάροχο περιεχομένου με 12 εκατομμύρια viewers. Το ΟΤΤ είναι κάτι που ζητάνε όλο και περισσότεροι χρήστες, ωστόσο υπάρχει ένα σημαντικό μειονέκτημα: η ποιότητα του σήματος. Εμείς, δημιουργήσαμε ένα application με τη λειτουργικότητα του OTT, αλλά ταυτόχρονα με σταθερή ποιότητα εικόνας, η οποία – όπως αποδεικνύεται – είναι κάτι που πλέον απαιτούν οι χρήστες. Επίσης, έχουμε διαπιστώσει ότι όποιος περάσει σε λύσεις υψηλής ανάλυσης, μετά δεν γυρνάει πίσω.
Μία τέτοια λύση είναι το SmartBEAM, το οποίο αποτελεί το εμπορικό application προκειμένου να παρέχουμε περιεχόμενο σε επιπλέον οθόνες μέσα στο σπίτι, όπως κινητά τηλέφωνα, tablets κτλ. Τεχνολογικά δεν είναι κάτι δύσκολο, καθώς πρόκειται για ένα δεύτερο transport stream σε μορφή IP, το οποίο κατεβαίνει στο STB. Ο εκάστοτε operator μπορεί να κάνει μια αναβάθμιση στο STB και να το καταστήσει συμβατό με το εν λόγω IP stream που εκπέμπουμε. Να διευκρινίσουμε ότι το SmartBEAM, επιτρέπει σε έναν provider να παρέχει σχεδόν το ίδιο line up καναλιών – συμπεριλαμβανομένων και των συνδρομητικών – σε δεύτερες συσκευές.
Θα μπορούσαν οι υπηρεσίες On the go των Nova, OTETV, να χρησιμοποιήσουν το SmartBEAM;
Σαφώς ναι, καθώς το SmartBEAM μπορεί να λειτουργήσει συνδυαστικά σαν επιπλέον εφαρμογή ακόμη και με το δικό τους OTT και να τους δώσει το QoS (Quality of Service) που ζητάει ο τελικός χρήστης. Να αναφέρουμε ότι το SmartBEAM μπορεί να έχει εφαρμογή εκτός από το σπίτι και όπου αλλού παρέχουν την υπηρεσία οι εν λόγω providers, όπως καφετέριες, ξενοδοχεία, δημόσιους χώρους κτλ. και να προσφέρει υπηρεσία προστιθέμενης αξίας.
Υπάρχει κάποια εφαρμογή multiscreen για τα ελεύθερα κανάλια;
Ναι και είναι το SatTV, το οποίο είναι μια εφαρμογή που μπορεί να έχει κανείς στο κινητό του ή το tablet και μπορεί να λαμβάνει τα ελεύθερα κανάλια του Hot Bird με την ίδια ποιότητα. To application είναι μία channel list, όπου πατώντας πάνω σε ένα κανάλι, μπορεί κανείς σε συνδυασμό με την ύπαρξη STB που το υποστηρίζει, να το βλέπει online με πολύ καλή ποιότητα εικόνας.
Η διαφορά με το SmartBEAM, είναι ότι το τελευταίο απευθύνεται σε όλες τις τροχιακές θέσεις, σε όλους τους παρόχους και συμπεριλαμβάνει όχι μόνο ελεύθερα αλλά και συνδρομητικά κανάλια, ενώ η εφαρμογή SatTV αφορά μόνο τα ελεύθερα κανάλια του Hot Bird.
Δώστε μας κάποιες πληροφορίες για το Smart LNB.
To SmartLNB είναι ένα έξυπνο LNB, το οποίο έχει τη δυνατότητα να είναι bi-directional, δηλαδή να έχει ένα κανάλι επιστροφής έως 120 Kbps, μέσω του οποίου μπορεί να παίρνει πληροφορίες σχετικά με το ποια κανάλια βλέπει ο χρήστης του, ποιες ώρες κτλ. Ουσιαστικά, μπορεί να πραγματοποιεί μία ανάλυση των συνηθειών του χρήστη, προκειμένου να μπορέσουμε να του δώσουμε ένα καλύτερο περιεχόμενο, ενώ έχει φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο, ώστε εάν υπάρχουν applications IoT μέσα στο σπίτι, ο χρήστης να μπορεί να τα περνάει μέσα από το LNB του, χωρίς να χρειάζεται τίποτε άλλο, αποφορτίζοντας μερικώς και το δίκτυό του. Γενικώς, το Smart LNB βρίσκεται στην κατεύθυνση μιας υβριδικής λύσης. Η δική μας η προσέγγιση σαν δορυφορικός οργανισμός, είναι ότι οι δορυφόροι μπορούν να αποφορτίσουν πολύ μεγάλο μέρος του επίγειου δικτύου και ειδικότερα υπηρεσίες PayTV ακόμη και interactive services, οι οποίες εάν περνούσαν αποκλειστικά από την επίγεια υποδομή του παρόχου, θα αποτελούσαν μεγάλο μέρος του bandwidth. Επειδή οι δορυφόροι δεν επηρεάζονται από την ποιότητα, το content αλλά ούτε και από τον αριθμό των συνδρομητών, μπορούμε να απευθυνθούμε σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό χρηστών, με πολύ υψηλή ποιότητα περιεχομένου. Επιπλέον, δίνουμε τη δυνατότητα στον τελικό χρήστη στην ευρωπαϊκή αγορά, να έχει μέσω του Tooway ευρυζωνικές υπηρεσίες μέσα από μια κεραία και μία εγκατάσταση.
Η επερχόμενη αύξηση του bandwidth στα επίγεια δίκτυα, όπως πχ με το 5G, θα σταθεί ανταγωνιστικά στις υπηρεσίες μέσω δορυφόρου;
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι ποτέ τα δορυφορικά δεν λειτουργούν σε ανταγωνισμό με οποιαδήποτε άλλη τεχνολογία, αλλά συμπληρωματικά. Ο στόχος των δορυφορικών υπηρεσιών εν γένει, είναι να δημιουργήσουν ένα product portfolio για τον operator, που να συμπυκνώνει όσο το δυνατόν καλύτερα ένα σύνολο υπηρεσιών και μία υβριδική κάλυψη, τέτοια που να του επιτρέπει να απευθύνεται σε όλους τους χρήστες – ανεξάρτητα που βρίσκονται – με σχεδόν παρόμοιο επίπεδο υπηρεσιών.
Τι στοιχεία υπάρχουν μέχρι σήμερα σχετικά με τη διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης;
Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν κάτι περισσότερο από 1 εκατομμύριο συνδρομητές, εκ των οποίων ένα μεγάλο μέρος είναι δορυφορικοί. Η Ελλάδα έχει 3,6 – 3.7 εκατομμύρια νοικοκυριά. Όταν πρωτοπήγα στον Eutelsat το 2009, βλέπαμε ότι τότε υπήρχε η δυνατότητα για 900.000 συνδρομητές. Σε όποιον το λέγαμε δεν μας πίστευε, ωστόσο η εμπειρία με την έλευση της OTETV, δείχνει ότι ξεπεράσαμε το νούμερο που είχαμε θέσει τότε, ενώ έρχονται νέα – θα έλεγα – ρεκόρ για την Ελλάδα, τα οποία βέβαια για την παγκόσμια αγορά δεν αποτελούν αντίστοιχο ρεκόρ. Τα παγκόσμια στατιστικά για τη συνδρομητική τηλεόραση, λένε ότι ο μέσος όρος διείσδυσης του Pay TV βρίσκεται στο 54%, ενώ στην Ελλάδα είμαστε πολύ πιο κάτω. Σε 30 χώρες – κυρίως ευρωπαϊκές – η διείσδυση Pay TV έχει φτάσει το 70%. Εμείς – σαν Eutelsat – πιστεύουμε ότι ο τομέας του Pay TV έχει ακόμη χώρο να μεγαλώσει και να φτάσει το 1.5 εκατομμύριο συνδρομητές. Ακόμη και τότε, δεν θα είμαστε κοντά στους μέσους όρους της Ευρώπης, παρόλα αυτά θα έχουμε κάνει ένα πολύ μεγάλο βήμα. Ενώ το επίπεδο του περιεχομένου των ελεύθερων καναλιών τα προηγούμενα χρόνια, ήταν αρκετά υψηλό σε ποιότητα, πλέον έχει πέσει, έτσι ο καταναλωτής στρέφεται σε άλλες λύσεις και το Pay TV είναι μία από αυτές.
Τι αναμένουμε από τον Eutelsat από δω και πέρα;
Ήδη είμαστε στον σχεδιασμό ενός νέου δορυφόρου που θα αποτελέσει τη συνέχεια του Ka-Sat, τον οποίο δεν θα αποκαλούσα Ka-Sat 2, γιατί υπάρχει πιθανότητα να μπορούμε να καλύψουμε με τον νέο δορυφόρο κι άλλες αγορές, πέραν της ευρωπαϊκής. Πιστεύω ότι μέσα στους επόμενους μήνες, θα έχουμε ολοκληρώσει τη σχεδίαση του νέου δορυφόρου, αλλά και των δεσμών, οι οποίες αποτελούν ένα μεγάλο μέρος των λειτουργιών του και η σχεδίασή τους είναι ακόμη πιο δύσκολη, λόγω των πολυάριθμων spot beams. Με τον νέο δορυφόρο, προσπαθούμε να πάμε σε ένα ανώτερο επίπεδο υπηρεσιών και να φτάσουμε να δίνουμε 100 Mbit παντού, όπου και να βρίσκεται ο χρήστης.