Δορυφορική λήψη: 10 πιθανά προβλήματα
Του Περικλή Παντολέων
Η δορυφορική λήψη κρύβει αρκετές παγίδες, τόσο από πλευράς σημάτων όσο κι από πλευράς εξοπλισμού εγκατάστασης, οι οποίες πολλές φορές προκαλούν πονοκέφαλο. Αμέσως παρακάτω, θα αναφερθούμε στα 10 πιο συχνά προβλήματα που ίσως συναντήσετε!
Σε αυτό το άρθρο δεν θα ασχοληθούμε με προβλήματα που συναντώνται σε πολύπλοκες εγκαταστάσεις, αλλά με καθημερινά προβλήματα που είναι πολύ πιθανό να συναντήσετε με το 80 εκατοστών «πιατάκι» σας ή με τον ψηφιακό σας δέκτη.
Η ψηφιακή τεχνολογία, έφερε και μία σειρά επιπλέον πιθανών προβλημάτων, που δεν υπήρχαν στην αναλογική εποχή, ωστόσο με την κατάλληλη ενημέρωση, μπορεί κανείς να ανταπεξέρχεται αξιοπρεπώς.
Πιθανές περιπτώσεις είναι να έχετε αγοράσει έναν ψηφιακό δέκτη για τα ελεύθερα κανάλια, ενώ επίσης πιθανό είναι ο τεχνικός να έχει εγκαταστήσει ένα σταθερό πιάτο με ένα LNB ή ένα σταθερό πιάτο με 2 LNB, χρησιμοποιώντας έναν διακόπτη DiSEqC. Aκόμη, μπορεί να διαθέτετε δέκτη με ενσωματωμένο σκληρό δίσκο για να μπορεί να πραγματοποιεί εγγραφές των αγαπημένων του προγραμμάτων.
Για τις παραπάνω περιπτώσεις, να είστε σίγουροι ότι υπάρχει τουλάχιστον ένα πιθανό πρόβλημα, του οποίου η λύση συνήθως είναι εύκολη και ανέξοδη, αρκεί όμως παράλληλα να υπάρχει και μια σχετική ενημέρωση.
Ας δούμε, όμως, τα 10 πιο πιθανά προβλήματα που ίσως συναντήσετε ή έχετε ήδη συναντήσει.
1) Χάθηκαν μερικά κανάλια
Στην περίπτωση αυτή, είναι πολύ πιθανό τα κανάλια αυτά να ανήκουν σε μία συχνότητα και να έχουν αλλάξει τα PID για κάποιους τεχνικούς λόγους. Μία επανάληψη τηλεφόρτωσης της συγκεκριμένης συχνότητας θα επαναφέρει τα κανάλια στην οθόνη σας με πιθανή προσθήκη και κάποιου νέου.
Αναζητήστε στο μενού την επιλογή “manual search” ή χειροκίνητη σάρωση και εισάγετε τη συχνότητα και τα υπόλοιπα στοιχεία συντονισμού και στη συνέχεια δώστε εντολή εκκίνησης της σάρωσης. Είναι πιθανό, τα κανάλια να τηλεφορτωθούν εκ νέου σε διαφορετική σειρά, γι’ αυτό αναζητήστε τα στη γενική λίστα καναλιών με πιο πιθανή θέση το τέλος της λίστας.
Εάν τα κανάλια που χάθηκαν είναι εντελώς άσχετα μεταξύ τους, τότε πρόκειται για ξεχωριστές περιπτώσεις αλλαγής συχνότητας ή – σπανιότερα – κλεισίματος των καναλιών.
2) Ο δέκτης «πάγωσε»
Το πάγωμα ενός ψηφιακού αποκωδικοποιητή εν ώρα λειτουργίας δεν είναι σπάνιο γεγονός και σίγουρα οφείλεται σε κάποιο ελάττωμα του λογισμικού. Εάν κάνετε επανεκκίνηση του δέκτη, ο τελευταίος θα επανέλθει και πιθανόν να διατεθεί στο μέλλον κάποια αναβάθμιση λογισμικού που θα διατηρεί τη λειτουργία του δέκτη σταθερή.
3) Ενώ έβρεχε, έχασα τη λήψη μου
Η δυνατή βροχή έχει άμεση επίπτωση στη δορυφορική λήψη, ειδικά στα μικρά κάτοπτρα. Εάν χάσετε το σήμα σας με δυνατή βροχή, δεν μπορείτε να κάνετε τίποτε άλλο από το να περιμένετε να μειωθεί η έντασή της.
4) Στην καρτέλα πληροφορίας καναλιού, δεν αναγράφεται το σωστό όνομα
Σίγουρα δεν πρόκειται για ελάττωμα του δέκτη σας, αλλά για αμέλεια του καναλιού ή των τεχνικών δορυφορικής μετάδοσης. Αναζητήστε στο μενού την επιλογή «Εdit Channels» ή «Οργάνωση Καναλιών» ή κάτι παρόμοιο και επιλέξτε “rename” ή «αλλαγή ονόματος» ή κάτι παρόμοιο. Στη συνέχεια εισάγετε το σωστό όνομα και τελειώσατε.
5) Έχω σταθερό πιάτο με 2 LNB και έχασα τον ένα δορυφόρο
Στα σταθερά πιάτα με δύο LNB, σημαντικό ρόλο παίζουν δύο σημεία: ο διακόπτης DiSEqC και η σωστή αντιστοίχηση των δύο LNB στις «πόρτες» Α και Β. Θα πρέπει να κάνετε έναν επανέλεγχο των ρυθμίσεων του μενού, στην επιλογή με τη συνήθη ονομασία «Ρύθμιση Κεραίας» ή “Antenna Settings”. Βεβαιωθείτε ότι ο ένας δορυφόρος αντιστοιχεί στη θέση LNB A(ή mini A) και ο άλλος στη θέση LNB Β (ή mini B). Για λήψη δύο δορυφόρων χρησιμοποιούνται οι ρυθμίσεις Α ή mini A/Β ή mini B, που βρίσκονται στις επιλογές DiSEqC. Σε κάποιους δέκτες, η σειρά των σημάτων DiSEqC είναι DiSEqC A, B, C, D, mini A, mini B, ενώ πιθανόν να υπάρχει κάποια διαφοροποίηση ανάλογα με το μοντέλο δέκτη.
H χειρότερη περίπτωση είναι αυτή της βλάβης του διακόπτη DiSEqC που βρίσκεται κοντά στο πιάτο σας. Σε αυτή την περίπτωση, θα χρειαστεί αντικατάσταση.
6) Ο δέκτης μου αναβαθμίζεται δορυφορικά, αλλά ποτέ δεν υπάρχει νέο software
Όταν στο μενού του δέκτη σας υπάρχει κάποια επιλογή με την ονομασία “Firmware Upgrade” ή “ΟΤΑ” (Over The Air) ή «Δορυφορική αναβάθμιση» ή γενικότερα κάποια παρόμοια ονομασία, δεν σημαίνει ότι ισχύει και στην πραγματικότητα. Αυτό σημαίνει ότι ο δέκτης ως συσκευή μπορεί να έχει την εν λόγω δυνατότητα, αλλά δεν έχει ενοικιαστεί κάποια ανάλογη χωρητικότητα σε κάποιον δορυφόρο, για την πραγματοποίηση τέτοιου είδους αναβάθμισης.
Ένας άλλος σπανιότερος λόγος για τον οποίο πιθανόν ο δέκτης δεν «βρίσκει» ποτέ νέο software, είναι απλά μία λάθος καταχωρημένη συχνότητα.
7) Έχω δύο δέκτες, αλλά μία κεραία. Μπορώ να χρησιμοποιήσω και τους δύο;
Πλέον, πολλοί δέκτες στην πίσω όψη διαθέτουν τη λεγόμενη έξοδο “LNB out”. Συνδέετε την κεραία σας στον βασικό σας δέκτη, και την έξοδο LNB out, στην είσοδο LNB in του δεύτερου δέκτη. Στην περίπτωση όμως που θέλετε να χρησιμοποιείτε και τους δύο δέκτες σας συγχρόνως, θα πρέπει να έχετε υπόψη ότι στον δεύτερο δέκτη μπορείτε να βλέπετε τα κανάλια που ανήκουν στο ίδιο τμήμα της μπάντας Ku, τόσο από πλευράς πόλωσης, όσο και από πλευράς 22 ΚΗz. Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση της ταυτόχρονης λειτουργίας των δύο δεκτών, στον δεύτερο δέκτη, θα έχετε σχετικά περιορισμένη δυνατότητα λήψης.
Εάν θέλετε πλήρως ανεξάρτητη λήψη στους δύο δέκτες, θα πρέπει να προμηθευτείτε ένα “TWIN UNIVERSAL LNB”, το οποίο παρέχει δύο ανεξάρτητες εξόδους, ενώ επίσης θα πρέπει να «κατέβουν» δύο καλώδια από το πιάτο στους δύο δέκτες ξεχωριστά.
8) Διάβασα στο περιοδικό για ένα νέο πακέτο, αλλά ο δέκτης μου δεν το «κατεβάζει» στην αυτόματη ανίχνευση
Όλοι οι δέκτες διαθέτουν μία τράπεζα δεδομένων με κάποιες συχνότητες. Η αυτόματη ανίχνευση τηλεφορτώνει κανάλια μόνο από τις υπάρχουσες στην τράπεζα δεδομένων συχνότητες. Για να «κατεβάσετε» το νέο πακέτο, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τη «χειροκίνητη» ανίχνευση ή σε αγγλικό μενού την επιλογή “manual search”, όπου θα εισαγάγετε τα πλήρη στοιχεία συντονισμού, δηλαδή συχνότητα, πόλωση και symbol rate (το FEC πλέον ανιχνεύεται αυτόματα από όλους τους δέκτες).
Εναλλακτικά, μπορείτε να εφαρμόσετε την λεγόμενη «τυφλή» ανίχνευση ή διεθνώς blind scan, ωστόσο η συγκεκριμένη μέθοδος είναι αρκετά πιο χρονοβόρα και δεν σας εγγυάται πλήρως ότι θα κατεβάσετε το νέο πακέτο.
9) Γέμισε ο σκληρός δίσκος του δέκτη μου
Το παραπάνω γεγονός μοιραία θα συμβεί σε όλους τους κατόχους PVR (Personal Video Recorder). Οι λύσεις είναι οι ακόλουθες τρεις:
α) Σβήνετε κάποια προγράμματα.
β) Μεταφέρετε τα εγγεγραμμένα προγράμματα από τον σκληρό δίσκο του δέκτη σας, στον σκληρό δίσκο του ηλεκτρονικού υπολογιστή σας. Η μέθοδος εξαρτάται από τον ψηφιακό σας δέκτη και το είδος σκληρού δίσκου που έχετε συνδέσει. Σημ: η εν λόγω ενέργεια, μπορεί να απαιτεί εξοικείωση με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
10) Ξαφνικά δεν έχω εικόνα, αλλά έχω ήχο
Πρόκειται για ένα πρόβλημα που συμβαίνει συχνά στις περιπτώσεις δεκτών με SCART, όπως πχ στους επίγειους ψηφιακούς δέκτες, πολλοί εκ των οποίων χρησιμοποιούνται με παλαιές τηλεοράσεις. Καταρχήν, ελέγχουμε εάν αυτό ισχύει για όλα τα κανάλια. Εάν όντως το πρόβλημα είναι γενικό, τότε η πιο πιθανή αιτία είναι το καλώδιο SCART, το οποίο πρέπει να εφαρμόσει καλύτερα στην υποδοχή με μία απλή πίεση ή σπανιότερα να αντικατασταθεί. Πολύ σπανιότερα φταίει ο δέκτης, ο οποίος χρειάζεται επισκευή.
Καλώς ή κακώς, η τεχνολογία ενέχει πάντα απρόβλεπτες καταστάσεις, τις οποίες μπορούμε να αντιμετωπίσουμε σε κάποιες περιπτώσεις χωρίς εξωτερική τεχνική υποστήριξη, αρκεί να …ενημερωνόμαστε!