Οι μετρήσεις της ΕΕΤΤ για τις ταχύτητες σύνδεσης στο Internet
Μικρή αύξηση της συνολικής ταχύτητας σταθερής πρόσβασης στο διαδίκτυο, που αποδίδεται στην αύξηση των συνδρομητών με σύνδεση VDSL διαπιστώνει η ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) στην ετήσια έκθεση της (2018) προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Σώμα Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (BEREC) για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2120 σχετικά με την πρόσβαση στο ανοικτό διαδίκτυο, η οποία δημοσιοποιήθηκε την Παρασκευή.
Ωστόσο, με βάση τα στοιχεία της Επιτροπής παράλληλα αυξήθηκε η καθυστέρηση και η διακύμανση της καθυστέρησης, ενώ το συνολικό ποσοστό της ταχύτητας που επιτυγχάνεται σε σχέση με την ονομαστική ταχύτητα διατηρείται περίπου στο ίδιο επίπεδο (μέσο ποσοστό: 39,96% για το 2017, έναντι 39,26% για το 2016 στη ροή καθόδου – download). Επίσης υπάρχει μικρή μείωση του ποσοστού ονομαστικής ταχύτητας που επιτυγχάνεται σε πακέτα υψηλών ταχυτήτων (VDSL 50 Mbps download / 10 Mbps upload, 35 download / 3 upload). Σχετικά μικρή θεωρείται η διαφορά που εμφανίζεται στην απόδοση των δικτύων στις ώρες αιχμής, σε σύγκριση με τις ώρες μη αιχμής.
Τα στοιχεία αυτά, σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, αποτελούν ενδείξεις συμφόρησης στα σταθερά δίκτυα.
Η περίοδος αναφοράς της Έκθεσης καλύπτει το διάστημα από 1/5/2017 ─ 30/4/2018, ωστόσο ειδικά για τις μετρήσεις ποιότητας πρόσβασης στο διαδίκτυο και για τις απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο συλλέγονται ετήσια δεδομένα (για το 2017). Εκκρεμεί η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και για τα κινητά δίκτυα. Θα δημοσιοποιηθούν εντός του φθινοπώρου του 2018.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής:
Το μέσο ποσοστό επί της ονομαστικής ταχύτητας που επιτυγχάνεται για την σύνδεση 50 Mbps download / 10 Mbps upload, είναι 42,25% για το download και 39,09% upload. Για τη σύνδεση 50 Mbps download / 5 Mbps upload τα ποσοστά είναι 56,02% για download και 76,64% για upload.
- Για τη σύνδεση 35 Mbps download / 3 Mbps upload, 54,17% και 57,17%.
- Για τα 30 Mbps download / 2,5 Mbps upload, 60,36% και 72,18%.
- Για τα 24 Mbps download / 1 Mbps upload 31,46% και 66,67%.
Αναφορικά με τις πρακτικές διαχείρισης κίνησης, η μεγάλη πλειοψηφία των εφαρμοζόμενων πρακτικών συνεχίζει να αφορά στην προτεραιοποίηση κίνησης με αυστηρότερες απαιτήσεις ποιότητας, κυρίως βίντεο, αλλά και φωνής/μουσικής. Παραμένουν φραγές ακατάλληλου/βλαβερού περιεχομένου σε υπηρεσίες γονικού ελέγχου, αλλά και φραγές κατηγοριών κίνησης (κίνηση εκτός web browsing και email) ως συνέπεια ορίων ορθής χρήσης σε δορυφορικά δίκτυα. Χρήση τεχνικών DPI (Deep Packet Inspection) για την εφαρμογή της πρακτικής διαχείρισης κίνησης γίνεται σε 6 από τις 16 υπηρεσίες όπου εφαρμόζονται τέτοιες πρακτικές. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις γίνεται με σκοπό την αναγνώριση της κίνησης, ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί η πρακτική.
Σχετικά με τη διαφάνεια και την ενημέρωση των τελικών χρηστών, έως τον Απρίλιο 2018 παρατηρήθηκε αύξηση των πληροφοριών που υπάρχουν στους όρους παροχής και χρήσης των υπηρεσιών για πρακτικές διαχείρισης κίνησης, καθώς και για τις ταχύτητες. Για την πλειοψηφία των πρακτικών υπάρχει πλέον ενημέρωση των συνδρομητών στους όρους παροχής/χρήσης των υπηρεσιών. Σε μερικές περιπτώσεις, ωστόσο, όπως επισημαίνεται από την ΕΕΤΤ, οι πληροφορίες δεν είναι στο βαθμό ανάλυσης που ζητά ο Κανονισμός και οι Κατευθυντήριες Γραμμές του BEREC. Επίσης, οι πάροχοι υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο εξακολουθούν να μην αναφέρουν ποσοτικές τιμές για τις ρεαλιστικά αναμενόμενες ταχυτήτων στους όρους παροχής/χρήσης της υπηρεσίας. Παρατηρείται προσπάθεια προσυμβατικής ενημέρωσης των συνδρομητών μέσω συγκέντρωσης στοιχείων μετρήσεων, όμως, θεωρείται ότι η ενημέρωση αυτή είναι ακόμα σε στοιχειώδες επίπεδο.
Μεγαλύτερη διαφάνεια απαιτείται και στους όρους παροχής/χρήσης των εξειδικευμένων υπηρεσιών, όπου συνήθως δεν δίνονται πληροφορίες για τις ελάχιστες αντικειμενικές απαιτήσεις ποιότητας της εξειδικευμένης υπηρεσίας, τις εγγυημένες τιμές ποιότητας (αν υπάρχουν), και τη σοβαρότητα της επίδρασης στη σύνδεση του συνδρομητή στο διαδίκτυο.
Σχετικά με την ενημέρωση των χρηστών για τα μέσα αποκατάστασης που έχει στη διάθεσή του ο καταναλωτής σε περίπτωση που διαπιστώσει συνεχείς ή επαναλαμβανόμενες αποκλίσεις στην ποιότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στον ακριβή ορισμό της απόκλισης και τον τρόπο με τον οποίο διαπιστώνεται, τα οποία κατά κανόνα δεν διευκρινίζονται.
Επίσης, ένα γενικό πρόβλημα που εντοπίζεται στους όρους των συμβολαίων είναι η χρήση παραπομπών σε ιστοσελίδες που δεν λειτουργούν, καθώς και στις κεντρικές ιστοσελίδες των παρόχων, χωρίς ο συνδρομητής να μπορεί να βρει εύκολα τις ζητούμενες πληροφορίες.
Τέλος, την περίοδο 2017-2018, σημειώθηκε σημαντική αύξηση του αριθμού παραπόνων (186 έναντι 106, δηλ. αύξηση 75.47%) που λαμβάνονται από την αρμόδια διεύθυνση της ΕΕΤΤ. Η μεγάλη πλειοψηφία των παραπόνων συνεχίζει να αφορά στη γενική ποιότητα υπηρεσίας που λαμβάνουν οι συνδρομητές. Ο αριθμός των παραπόνων πάντως θεωρείται ακόμα χαμηλός, ενώ δεν περιλαμβάνει παράπονα συνδρομητών που γίνονται απευθείας στους παρόχους.
Τα επόμενα βήματα της ΕΕΤΤ
Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να εκδοθεί από την ΕΕΤΤ ο εθνικός κανονισμός ανοικτού διαδικτύου, ο οποίος, όπως σημειώνεται σχετικά από την Επιτροπή, αναμένεται να συμβάλει στην επίλυση πολλών προβλημάτων που εντοπίστηκαν και στην παρούσα Έκθεση, κυρίως σχετικά με την πληρέστερη ενημέρωση των συνδρομητών στους όρους παροχής και χρήσης υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο και τα δικαιώματα των συνδρομητών για αποζημιώσεις ή επανορθώσεις σε περίπτωση αποκλίσεων της ταχύτητας πρόσβασης στο διαδίκτυο, σε σχέση με την ταχύτητα που θα περιλαμβάνεται στους όρους του συμβολαίου.
Μετά τη δημοσίευση του κανονισμού θα υπάρχει ενημέρωση των παρόχων και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων για τις τελικές διατάξεις του κανονισμού, ενώ ο κανονισμός θα περιέχει μεταβατικές περιόδους για την ενημέρωση των συμβολαίων από τους παρόχους, καθώς και για την εκτίμηση και δημοσίευση των ταχυτήτων.
Σχετικά με την παρακολούθηση της απόδοσης των δικτύων, γίνεται προσπάθεια περαιτέρω αναβάθμισης της πλατφόρμας ΥΠΕΡΙΩΝ, κυρίως με τη δημιουργία αυτοματοποιημένων στατιστικών τη δημιουργία περισσότερων στατιστικών που θα είναι δημοσίως διαθέσιμα, αλλά και τον εμπλουτισμό της διεπαφής διαχειριστή συστήματος, ώστε να είναι πιο εύκολη η πραγματοποίηση αλλαγών (π.χ. η προσθήκη νέων πακέτων). Επιπλέον, το επόμενο διάστημα θα γίνει αναβάθμιση της υποδομής του ΥΠΕΡΙΩΝ, με νέους εξυπηρετητές και σύνδεση στα 10 Gbps.
Αναφορικά με την παρακολούθηση της απόδοσης στα κινητά δίκτυα, η ΕΕΤΤ εντός του 2018 θα θέσει σε λειτουργία, πιλοτικά αρχικά, το υβριδικό σύστημα μέτρησης των δεικτών ποιότητας δικτύων κινητών επικοινωνιών το οποίο αποτελείται από:
- Είκοσι probes τα οποία μετράνε τους δείκτες ποιότητας για όλους τους παρόχους ταυτόχρονα και μπορούν θα τοποθετηθούν αρχικά σε κτίρια ενώ έχουν τη δυνατότητα να τοποθετηθούν και σε μέσα μαζικής μεταφοράς
- Ένα όχημα το οποίο μπορεί να μετράει τους δείκτες ποιότητας για όλους τους παρόχους ταυτόχρονα.
- Ένα σακίδιο πλάτης το οποίο μπορεί να μετράει τους δείκτες ποιότητας για όλους τους παρόχους ταυτόχρονα σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους
- Επιπλέον, εντός του 2018 θα ξεκινήσει η διαδικασία τροποποίησης του κανονιστικού πλαισίου αναφορικά με τους δείκτες ποιότητας των δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Παράλληλα, την επόμενη περίοδο αναμένεται να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο έργο της εποπτείας της εφαρμογής του ρυθμιστικού πλαισίου (τόσο του ευρωπαϊκού κανονισμού όσο και του εθνικού που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή), ενώ θα συνεχίσει τη συνεργασία με εθνικές ρυθμιστικές αρχές άλλων χωρών στα πλαίσια του BEREC, λαμβάνοντας υπ’ όψη ειδικότερες κατευθύνσεις και καλές πρακτικές άλλων χωρών.
Σύσταση για τις ταχύτητες
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο λαμβάνοντας υπόψη παράπονα συνδρομητών παραπόνων συνδρομητών σταθερών δικτύων, ότι η πραγματική ταχύτητα της σύνδεσής τους είναι πολύ χαμηλότερη από την ονομαστική, η ΕΕΤΤ απεύθυνε σύσταση προς τους παρόχους πρόσβασης στο διαδίκτυο για να ενημερώνουν τους συνδρομητές σταθερών δικτύων σχετικά με το εκτιμώμενο άνω όριο της ταχύτητας σύνδεσης στο διαδίκτυο που μπορεί να επιτευχθεί ρεαλιστικά και για τα πακέτα σύνδεσης με την πλησιέστερη ονομαστική ταχύτητα, καθώς και σε όσους υφιστάμενους συνδρομητές το ζητούν, να δίνουν τη δυνατότητα να επιλέξουν πακέτο με χαμηλότερη ονομαστική ταχύτητα λήψης ή/και αποστολής δεδομένων, πλησιέστερη στην ταχύτητα που μπορεί να επιτευχθεί ρεαλιστικά (εφόσον υπάρχει τέτοιο πακέτο), χωρίς να χρειάζεται να καταβάλλουν τέλος για την πρόωρη διακοπή / καταγγελία μιας σύμβασης ορισμένου χρόνου (δυνατότητα δωρεάν υποβάθμισης ταχύτητας).