Στις τελικές δοκιμές ο Hellas Sat 4 εκτόξευση το καλοκαίρι
Στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin που βρίσκονται στην πόλη Sunnyvale της Καλιφόρνιας, για τις τελικές δοκιμές, μετρήσεις και έλεγχο σε διαστημικές συνθήκες πριν τη μεταφορά του στο σημείο εκτόξευσης που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της ARIANESPACE στο Ευρωπαϊκό Κοσμοδρόμιο στη Γαλλική Γουιάνα, έχει μεταφερθεί ο Hellas Sat 4, επένδυση της τάξεως των 230 εκατ. ευρώ, έπειτα από την συναρμολόγησή του στο Ντένβερ του Κολοράντο.
Όπως τονίζει στο InfoCom ο Χριστόδουλος Α. Πρωτοπαπάς, Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής της Hellas Sat η κατασκευή του δορυφόρου ξεκίνησε τον Μάιο του 2015 και είναι ο πιο μεγάλος εμπορικός δορυφόρος που έχει κατασκευάσει μέχρι σήμερα η Lockheed Martin αφού θα χρησιμοποιεί τη δορυφορική πλατφόρμα LM 2100 σε μια πιο εξελιγμένη μορφή. Η εκτόξευση του δορυφόρου θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2018.
Σύμφωνα με τον κ. Πρωτοπαπά, ο συγκεκριμένος δορυφόρος εισάγει δύο καινοτομίες στη διαστημική τεχνολογία που αυξάνουν κατακόρυφα τις τεχνικές του δυνατότητες:
Η πρώτη είναι το υβριδικό μοντέλο πρόωσης στο διάστημα. Με την υβριδική αυτή τεχνολογία ο δορυφόρος θα χρησιμοποιήσει μετά την εκτόξευση χημικούς προωθητήρες για την τοποθέτησή του στην πρώτη ελλειπτική τροχιά, οι οποίοι θα καταναλώνουν Υδραζίνη και υπεροξείδιο του Αζώτου και μετά θα ξεκινήσει να χρησιμοποιεί για την κίνησή του, τους ηλεκτρικούς προωθητήρες. Οι καινοτόμοι αυτοί προωθητήρες στηρίζουν την αρχή της λειτουργίας τους στην επιτάχυνση φορτισμένων μορίων του βαρέως ευγενούς αερίου Ξένου (Xenon) που έλκονται από την αντίθετη φορτισμένη έξοδο. Με την τεχνολογία της ηλεκτρικής πρόωσης ο δορυφόρος έχει ελαττωμένο βάρος συγκριτικά με τους παραδοσιακούς χημικούς δορυφόρους αφού δεν υπάρχει πλέον η ανάγκη της εγκατάστασης μεγάλων δοχείων χημικών καυσίμων και οξειδωτικού σώματος και αυτό το χαρακτηριστικό έχει ως αποτέλεσμα να έχει μικρό βάρος κατά την εκτόξευση το οποίο με τη σειρά του επιτρέπει την εγκατάσταση επιπλέον ηλεκτρονικού εξοπλισμού και υπηρεσιών στο διαστημικό σκάφος. Με την ηλεκτρική πρόωση η ωφέλιμη ζωή του δορυφόρου έχει αυξηθεί στα 20 τουλάχιστον έτη και με μια επιτυχημένη εκτόξευση να είναι πέραν των 23 ετών. Το γεγονός αυτό αποτελεί σημαντικό οικονομικό πλεονέκτημα του δορυφόρου, αφού αυξάνεται σημαντικά η διάρκεια απόδοσης της επένδυσης.
Η δεύτερη σημαντική καινοτομία είναι η αντικατάσταση των παραδοσιακών κρυσταλλικών ή άμορφων σκληρών και δύσκαμπτων ηλιοσυλλεκτών με νέας τεχνολογίας εύκαμπτους ηλιοσυλλέκτες με μορφή ιστίου (πανιού). Η νέα αυτή τεχνολογία παρέχει την ίδια ηλεκτρική ενέργεια στο δορυφόρο με ηλιοσυλλέκτες μικρότερου βάρους και μικρότερου όγκου αποθήκευσης, αφού η υφή του υλικού είναι τέτοια που επιτρέπει το δίπλωμα των ηλιακών ιστίων και το εύκολο άνοιγμά τους μετά την εκτόξευση του δορυφόρου. Το συνολικό βάρος του μεγάλου αυτού δορυφόρου είναι 6100kg και η ηλεκτρική ισχύς τροφοδοσίας των ηλιοσυλλεκτών 20 KW. Το ύψος του σκάφους είναι 9,3 μέτρα και είναι δηλαδή κατά ένα μέτρο υψηλότερος από το δορυφόρο Hellas Sat 3. Κατά τη διάρκεια της σχεδίασης και κατασκευής χρησιμοποιήθηκαν από τη Lockheed Martin καινοτόμες τεχνολογίες αποτύπωσης των ψηφιακών σχεδίων με την εφαρμογή τεχνικών ιδεατής πραγματικότητας, οι οποίες επέτρεπαν στους μηχανικούς τους πρώτους μήνες της κατασκευής να εισέρχονται ιδεατά στο εσωτερικό του σχεδιασμένου δορυφόρου για να αντιληφθούν με μεγαλύτερη ευκολία την πολυπλοκότητα της κατασκευής.
Σημειώνεται ότι ο Hellas Sat 4 είναι μια συνεργασία μεταξύ της Hellas Sat και του Βασιλικού Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Σαουδικής Αραβίας (King AbdulAziz City of Science and Technology) και θα διευρύνει αφενός την γκάμα των δορυφορικών υπηρεσιών της Hellas Sat στην Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Νότια Αφρική και αφετέρου θα παρέχει σημαντική εφεδρεία στην τροχιακή θέση της Ελλάδος και της Κύπρου για τις υπηρεσίες του δορυφόρου της Hellas Sat 3 που εκτοξεύθηκε τον περασμένο Ιούνιο από τη Γαλλική Γουιάνα και ξεκίνησε από τον περασμένο Οκτώβριο την εμπορική του λειτουργία.
Το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας θα χρησιμοποιήσει τον υπόλοιπο δορυφόρο για την παροχή ίντερνετ υψηλών ταχυτήτων στα αεροπλάνα της Σαουδικής Αραβίας, γρήγορης τηλεπικοινωνιακής σύνδεσης στις απομακρυσμένες περιοχές της Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Νότιας Ευρώπης καθώς και άλλες κρατικές διαβαθμισμένες υπηρεσίες. Ο δορυφόρος θα ελέγχεται και αυτός από τα Κέντρα Ελέγχου που έχει η Hellas Sat στην Ελλάδα και την Κύπρο από Ελλαδίτες και Κύπριους μηχανικούς οι οποίοι θα βρίσκονται σε συνεχή συνεργασία και επικοινωνία με τους Σαουδάραβες συναδέλφους τους. Ήδη έχουν ξεκινήσει, στα κτίρια της της Hellas Sat στην Κοφίνου και το Κορωπί, οι διαδικασίες για την εγκατάσταση του λογισμικού και του δικτύου υπολογιστών που θα χρησιμοποιηθούν για τον έλεγχο του νέου δορυφόρου και εντός των ημερών θα ξεκινήσει και η εκπαίδευση των μηχανικών στην πλοήγηση του νέου δορυφόρου.
Διευθυντής του Προγράμματος για τον Hellas Sat 4 είναι ο Κύπριος μηχανικός της Hellas Sat Κεντέας Καραντώνης οποίος συντονίζει τους Ελλαδίτες και Κυπρίους μηχανικούς της εταιρείας που επιβλέπουν την κατασκευή του δορυφόρου.